
zondag, oktober 23, 2005
Digitale fotografie als slappe smoes
Met de problemen van fotowinkelketen Kral die afgelopen week in de media kwamen, werd meteen overal de vaste mantra van de Nederlandse journalistiek gedebiteerd: 'De oorzaak is de opkomst van de digitale fotografie'. "Hup weer een regeltje gevuld" denkt de journalist, zonder eens na te gaan of dat wel klopt.
Is de electronicaketen Megapool op de fles gegaan door de opkomst van de digitale fotografie? Nee. De oorzaken waren het beperkte assortiment en te hoge prijzen in vergelijking met de nieuwe concurrent MediaMarkt, en slecht management.
Zijn de kleine cd-winkels verdwenen door de opkomst van de digitale fotografie? Nee. De oorzaken waren het beperkte assortiment en te hoge prijzen in vergelijking met de nieuwe concurrent MediaMarkt. Ondanks het thuiskopiƫren verkoopt MediaMarkt nog veel cd's, maar dan voor 9,95 in plaats van 23,95 voor nieuw uitgekomen albums.
Precies dezelfde oorzaken bij Kral. Ook Kral was in haar eigen branche (camera's en sinds kort mobiele telefoons) niet opgewassen tegen het grote assortiment en de lage prijzen van MediaMarkt. Bovendien had Kral ook niet het deskundige personeel of assortiment om als speciaalzaak extra waarde aan de verkoop toe te voegen. Daarmee viel Kral (net als Megapool) tussen wal en schip. Een elders onvermelde extra oorzaak is dat Kral zich verslikt heeft in de overname eerder dit jaar van een andere keten. (Toen was er ook al digitale fotografie hoor!)
Kortom, de combinatie van schaalvergroting en lage prijzen die Mediamarkt en branchevreemde ketens als Kruidvat wel onder de knie hebben, was te moeilijk voor het management van Kral.
De bewindvoerders zouden er goed aan doen zich niet met het excuus van "de opkomst van de digitale fotografie" het riet te laten insturen. Wie herinnert zich niet hoe enkele jaren geleden een keten van fotozaken door het management werd leeggeroofd (waarmee men dure villa's in Belgiƫ kocht), en de leveranciers en het personeel met de gebakken peren zaten. Met de opkomst van digitale fotografie als slap excuus voor het eigen falen komt winkelketen Kral te makkelijk weg. En helaas trapt het grootste deel van de pers er nog in ook.
Is de electronicaketen Megapool op de fles gegaan door de opkomst van de digitale fotografie? Nee. De oorzaken waren het beperkte assortiment en te hoge prijzen in vergelijking met de nieuwe concurrent MediaMarkt, en slecht management.
Zijn de kleine cd-winkels verdwenen door de opkomst van de digitale fotografie? Nee. De oorzaken waren het beperkte assortiment en te hoge prijzen in vergelijking met de nieuwe concurrent MediaMarkt. Ondanks het thuiskopiƫren verkoopt MediaMarkt nog veel cd's, maar dan voor 9,95 in plaats van 23,95 voor nieuw uitgekomen albums.
Precies dezelfde oorzaken bij Kral. Ook Kral was in haar eigen branche (camera's en sinds kort mobiele telefoons) niet opgewassen tegen het grote assortiment en de lage prijzen van MediaMarkt. Bovendien had Kral ook niet het deskundige personeel of assortiment om als speciaalzaak extra waarde aan de verkoop toe te voegen. Daarmee viel Kral (net als Megapool) tussen wal en schip. Een elders onvermelde extra oorzaak is dat Kral zich verslikt heeft in de overname eerder dit jaar van een andere keten. (Toen was er ook al digitale fotografie hoor!)
Kortom, de combinatie van schaalvergroting en lage prijzen die Mediamarkt en branchevreemde ketens als Kruidvat wel onder de knie hebben, was te moeilijk voor het management van Kral.
De bewindvoerders zouden er goed aan doen zich niet met het excuus van "de opkomst van de digitale fotografie" het riet te laten insturen. Wie herinnert zich niet hoe enkele jaren geleden een keten van fotozaken door het management werd leeggeroofd (waarmee men dure villa's in Belgiƫ kocht), en de leveranciers en het personeel met de gebakken peren zaten. Met de opkomst van digitale fotografie als slap excuus voor het eigen falen komt winkelketen Kral te makkelijk weg. En helaas trapt het grootste deel van de pers er nog in ook.